onsdag 18 januari 2012

Hällakaka



Nu har jag provat på att baka hällakaka på vår högforsspis! Har den här vintern av förekommen anledning haft tid att elda mycket i "hällon" och det är härligt att äntligen komma igång och använda spisen som annars mest samlar på tidningar, prylar och damm... Men nu har jag flera gånger eldat den varm och gjort både mat och bakat bullar i den. Idag gjorde jag hällekaka. Påminner om tunnbröd men är lite tjockare. Godast är de nog som färska, men man kan frysa in dem och värma upp vart efter man vill ha dem. De går bra att göra i stekpanna också för den som inte har en vedspis. Men med vedspis så eldar man först så man får den varm, lägger i mer ved och stryper lufttillförseln så att det blir jämnt varmt på spisen. Man gräddar dem ca. 1 min på var sida och på torr häll (eller torr stekpanna). Goda med bara smör på sedan och så får man mysigt varmt i köket samtidigt.

Här är receptet jag använde:
50 g jäst
1/2 l mjölk
50 g smör
1 tsk salt
anis och fänkål
2,5 dl rågsikt
1 l vetemjöl

Jag jäste degen en stund och bakade sedan ut 18 st tunna kakor som pickades, har man kruskavel kan man med fördel använda den. Grädda, ät och njut!

1 kommentar:

monica sa...

Åååå...vad du e duktig. Jag bakar inget alls numera.