tisdag 2 september 2014

Den som spar han har

Hos oss händer det ibland att bananerna inte går åt så länge de är gula och fina. Ingen i familjen är så förtjust i övermogna bananer och det har hänt sig att de blivit kastade. Då vi ogärna vill kasta mat men inte heller har en fungerande kompost så jag har försökt lösa det på annat sätt.


När bananerna ser ut så här och ingen vill äta dem mer så skalar jag, delar i två delar och fryser in dem. Jag lägger dem glest i en påse så de inte fryser ihop. Sen när någon vill ha ett gott mellanmål tar jag fram en eller flera halvor och mixar ihop en smoothie! 


Idag blev det en med blåbär, äpple och banan. Jag brukar också sätta i lite naturell yoghurt för att få den mer flytande. För snåltanden toppade jag med farinsocker (men det kan självklart lämnas bort!). 

Det som är bra med detta sätt att spara är att det går på bråkdelen av en sekund (nåja en minut) att skala och frysa in bananerna. Sen har man dem till hands när man har tid att göra smoothie, baka banankaka eller vad som helst som innehåller banan - och liiiite mat har räddats från att hamna på soptippen.

1 kommentar:

Inger sa...

Bra tips! Vi gillar inte heller såna där bananer som drar små flugorna till sig...