tisdag 13 november 2012

Köksgardiner


För en tid sedan tog jag ner våra köksgardiner, de hade bleknat av solen och sett sina bästa dagar... Jag är inte känd för att byta gardiner ofta om man säger som så. Men vårt kök har fem fönster och det blir en hel del tyg när man ska sy nya. Vill man ha längder så går det åt minst 25 m tyg! De gamla gardinerna jag tog bort var halvgardiner (heter det så?) och jag valde att sy likadana igen. Dels för att det går åt mindre mängd tyg och så tycker jag om modellen, den släpper in ganska mycket ljus och det behövs så här års. Jag valde denna gång ett linnetyg, det är mitt favorittyg. Tycker om strukturen och kvalitén. Jag tog mått från de gamla gardinerna men blev förskräckt när jag såg att de tydligen inte går över vårt undre foderbräde! Det kan inte heller de gamla gjort. Men jag tror de får vara så här nu, det finns material att släppa ut om jag vill, men jag tror inte jag orkar göra det. Nu är bara frågan om jag ska ha det så här? Jag har mässingsstänger ovanför alla fönster och jag brukar ibland ha upp en kappa men nu funderar jag om jag ska lämna bort den eller lägga upp något - och i så fall vad??? Jag har kappor i rött (till jul) och vitt. Men ska man ha något annat eller inget alls? Det är frågan. Idéer mottages med tacksamhet!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig haft något annat än halvgardiner i köksstugan (vi har inte ens gardinsstänger där) och har inte tröttnat på det på 8 år. Så kör på att vara utan kappa ett tag. Man måste försöka få in allt dagsljus som det bara är möjligt nu!
kram, Cia

Anonym sa...

Hej!

Jätte fina gardiner behövs nog inget mera än halvgardiner, men går ju att häng upp några stickade julkulor till julen på stången om du vill ha lite omväxling :) inte så svåra att sticka som det ser ut, du får fast låna min bok med mönster om du vill...finns på andra sidan "gatan" ;)
Hälsningar från Annika

Monika sa...

Tack hörni! Cia jag minns dina fina halvgardiner... som din mamma sytt av gamla lakan med spets i -så fina! Annika - låter fint med stickade julkulor...men undrar om jag skulle klara av det? Och framför allt om jag skulle hinna med så många kulor före jul... Men det kommer ju fler jular! :)