söndag 8 januari 2012

Pannlapp från förr

Pannlappar eller grytlappar är något som vi alltid behöver. Med tiden bli de lätt slitna och smutsiga, då är det roligt att förnya sina "lappar". Fick för några dagar sedan låna en pannlapp av Annel som hon virkat enligt ett gammalt mönster. Jag klurade ut mönstret och har nu virkat några stycken. Tycker de är söta och har fått några förfrågningar om mönstret, så här kommer ett försök till beskrivning:

Jag har använt restgarner av ylle och virkat med virknål 3,5

Varv 1-2: Lägg upp 39 lm, gör en stolpe i den 33 lm, *1 lm, 1 st, hoppa över 1 m* x 16 (när det här är virkat ska du ha 17 "rutor")
Varv 3: 4 lm, hoppa över 1m, *7st, 1 lm, hoppa över 1 m* x4, 1st
Varv 4: 4 lm, hoppa över 1m, *3st, 1 lm, 3st, 1 lm* x 4, 1st
Varv 5: 4 lm, hoppa över 1m, *7st, 1 lm* x 4, 1st
Varv 6: 4 lm, hoppa över 1m *1st, 1 lm* x 16, 1st
Varv 7: 4 lm, hoppa över 1m, 7st, 1 lm, 15st, 1 lm, 7st, 1 lm, 1st
Varv 8: 4 lm, hoppa över 1m, 3st, 1 lm, 3st, 1 lm, 15st, 1 lm, 3st, 1 lm, 3st, 1 lm, 1st
Varv 9: som varv 7
Varv 10: 4 lm, *1st, 1 lm* x 4, 15st, *1 lm, 1st* x 5
Varv 11-14: upprepa varv 8-10 och sen varv 6
Varv 15-17: upprepa varv 3-5
Varv 18: som varv 6
Avsluta med att fästa tråden. Virka en till exakt likadan lapp. Lägg de båda lapparna på varandra och virka ihop med fm i båge, 1 lm, 1 fm i nästa båge, upprepa varvet runt (3 fm i varje hörn). Uddkanten virkas *3 lm, sm i 1:a lm, fm* upprepas varvet runt. Virka hängaren. "Stjärnorna" broderas med garn i rutmönstret enligt bilden, det blir lika på båda sidorna.

Jag har nu också använt den och den är lika användbar som vacker!

Så här ser en lapp ut när den är färdig. Om mönstret är svårt att förstå kanske denna bild hjälper...




22 kommentarer:

Anonym sa...

Va snabb du var! :) Och fint blev det! Tack för beskrivningen! Fråga: händer inget mellan maska 37 och 31? eller ska det stå 36 istället för 31? eller e jag helt ut och seglar....? Ska prova detta en dag :) Kram! Michaela

Monika sa...

Bra fråga, förstår ett det ser lite konstigt ut men vet inte hur jag skulle skriva... men maskorna mellan 31 och 37 tillsammans med den första stolpen utgör yttersta rutan på den första raden... Förstår du då? Om inte får du komma hit så ska jag förklara! Svårt att skriva virkmönster... :)

Anonym sa...

Hör du jo jag fattar och nu minns jag oxå att du sa det då jag såg lappen irl :) Ska prova mig fram. Nej kan tro att det inte kan va lätt att skriva ner virkmönster! Får annars inte ihop mina 15 men väl 10 denna vecka. Nya tag! M

Moa sa...

Hej.
Varv 1 och 2 är klara, men hur fortsätter jag?
Ska man vända? Vilken m ska man hoppa över?

Monika sa...

Hej Moa! Du vänder arbetet, virkar fyra luftmaskor, hoppar över en maska räknat från när du började sticka de fyra luftmaskorna, så om du räknar från virknålen så blir det att hoppa över fem manskor och i den sjätte göra en stolpe. Det blir som en "ruta" men sista maskan från förra varvet som botten, de fyra luftmanskorna som ytterkant och överkant och så stolpen som innerkant... Usch vad svårt att förklara. Men kanten kommer att bli som ett rutmönster precis som den nedre kanten som du just virkat. Lycka till!

Monika sa...

...och så får du tyda stavfelen så gott det går!

Moa sa...

Tack så jätte mycket för svaret. Ska genast sätta igång och testa igen! =)

Anonym sa...

Superfina �� Får man sälja färdiga produkter från detta mönster?

Parsa sa...

Hej! Får jag översätta beskrivningen till finska och posta på min blogg (https://parsakattilajavillasukat.blogspot.com)? Länkar nog till din sida som orginal :) hälsn. Tanja

Parsa sa...

Jag får dock bara 16 rutor efter varv 2.. hmm

Monika sa...

Hej Tanja och Anonym försäljare! Ni får använda mönstret som ni vill. Jag har ingen patent på det! 😊 Men kanske bra att virka själv först Tanja och se om allt är rätt. Att skriva mönster var svårare än jag trodde... Lycka till!

Anonym sa...

Hej😊 Jag fattar inte hur jag ska göra varv 2. Jag har gjort varv 1 och har 17 rutor, men då har jag ju en svans med lm kvar, vartifrån gör jag varv 2? Tacksam för svar

Monika sa...

Hej igen!

Jag ser att min beskrivning har sina brister... När du stickat det jag kallar varv 1 är det bara de 39 första maskorna, varv 2 är när du gör de 17 rutor som är grunden för lappen. Rutorna görs genom att du stickar en stolpe i maska 33, stickar en lm och hoppar över en maska och gör stolpen i följande maska. Så varje "ruta" består av en stolpe på vardera sida och en tom maska under och en luftmaska över. Hoppas du förstår. Har du fått en svans med luftmaskor gissar jag att du har gjort stolpar i varje maska? Lycka till!

Birgitta A sa...

Hej!
Varv 11-14 ska inte det vara samma som 7-9 inte 8-10?
Tack för beskrivningen, den är nog lite svår för en som inte är van.

Anna Z sa...

Nu hann jag läsa ditt tidigare mönster och ändringarna som kom upp i en fb grupp. Ska det vara 37 lm eller 39 lm i första varvet ??

Camilla sa...

Hej!
Jag bara undrar en sak. När jag skulle virka din pannlapp så blev den förliten och jag fick öka till 5 x5 rutor och fler stolpar i mitten. Är det nått som du kan lägga ut eller kan jag skriva nått i min blogg och länka till dig. Virkar med Tilda Bambo och virknål 3 så jag behövde få den större. Vill bara höra mig för så det inte blir nått galet. Hälsningar Camilla Jirasek, Camillas livsstil

Anonym sa...

Hej Camilla!

Storleken på den färdiga lappen beror säkert på många saker och att öka den till 5x5 rutor är ju ett bra sätt att få en större lapp, man vill ju inte bränna sig. Du får lägga ut vad du vill, jag tror jag hoppar över att redigera det här inlägget mer. Jag är ju inte någon expert på handarbete egentligen, bara en glad amatör... :)

Allt gott! Monika

Anonym sa...

Hejsan!
Jag har virkat grytlappar med ditt mönster som inspiration men gjort den större, med 8 rutor runt och "din" ruta i mitten. Jag är med i "Virka mera" gruppen på Facebook och det är flera där som har frågat om de kan få ta del av hur jag har gjort den större.
Är det okej om jag lägger min beskrivning i "Filer" i gruppen? Självklart kommer jag att länka till ditt mönster

/Anja

Anonym sa...

Hej. Tack för den fina pannlappen. Mönstret var lätt att följa och Jag har virkat ihop två pannlappar. Men nu får jag inte till stjärnorna. Skulle bli så tacksam för ett mönster på hur de är sydda. ��

Monika sa...

Stjärnorna är väldigt enkla att göra, jag har tyvärr ingen bild men kan försöka beskriva. Ta tråden du vill använda på en stoppnål, fäst den osynligt nära ett mittenhål. Brodera från mitten ut till ett av hålen runt om stick igenom hålet, gå på baksidan tillbaka till mitten, upp igen och så till nästa hål, 16 strålar per stjärna blir det. När du kommer sista gången tillbaka till mitten smyg in mellan lapparna och tråckla osynligt till nästa rutas mitt och gör om allt. Går bra att fästa och börja på ny tråd var som helst. Stjärnorna ser alltså lika ut på båda sidor. Hoppas detta hjälpte något. :)

Anonym sa...

Hej igen! :-)
Jag har virkat grytlappar med ditt mönster som inspiration men gjort den större, med 8 rutor runt och "din" ruta i mitten. Jag är med i "Virka mera" gruppen på Facebook och det är flera där som har frågat om de kan få ta del av hur jag har gjort den större.
Är det okej om jag lägger min beskrivning i "Filer" i gruppen? Självklart kommer jag att länka till ditt mönster.

Tacksam för svar/Anja Lodin

Monika sa...

Hej Anja och alla andra som vill länka till mitt inlägg!
Ni är fria att ändra mönstret som ni vill och länka om ni tycker det. Jag skriver ju inte aktivt på bloggen mer men vill ni länka till just detta inlägg är det helt ok!

Ha en bra dag!
Monika