tisdag 7 april 2009

Stockholm i mitt hjärta

"Stockholm i mitt hjärta låt mig besjunga dig nu..."
ljuder det i mitt huvud när den stora rödvita båten glider fram i Stockholms skärgård en tidig lördagsmorgon. Skärgården är så otroligt vacker med sina holmar och skär.
När vi närmar oss STADEN så möts vi av Söder, Slussen, Gamla stan, Skeppsholmen och Djurgården som med ett enda stort famntag välkomnar oss.
Och i det samma bryter solen fram - det känns i hjärtat.
Saltsjöbanans dunkande och Slussens virrvarr av gator, gamla stans gränder - allt väcker nostalgiska minnen hos mig.


Frukost på Spinnrocksvägen, samma gata där jag hade mitt första egna hem... nostalgi igen...
God frukost i nya lägenheten, tack syster med man!
Promenad i kolonilott-område, solen sken, fåglarna kvittrade, krokusar blommade
- definitivt vår!


Lite shopping måste man ju hinna med också när man är i Stockholm.
Ett kort stopp vid Skärholmens köpcentrum, köpte skor till flickorna. Gick ut på torget där man fick en upplevelse av det mångkulturella Stockholm, en av stadens stora fördelar.


E4 söderut i sol och ganska hög fart. Träff med andra syster med familj - kul att se dem igen med sina glada, spontana barn! 70års kalas hos pappa, blommor, present och sång överlämnas, sedan får vi äta oss mätta, mingla, prata, njuta av naturen och Bråvikens vatten!


Trötta men nöjda kör vi norr ut för att vända hemåt till vardagen igen. Stockholm gör ett sista försök att charma oss genom att bjuda på en stad i vacker vårskymning!
Lite vemodig lämnar jag staden bakom mig, men vet att den finns kvar när helst jag vill återvända. Är glad att jag har min härliga familj i Stockholm med omnejd, vilket ger möjlighet till många besök i den vackra staden.

Inga kommentarer: