lördag 26 november 2011

Glad lillajul!

I dag är det lillajul här hos oss! Dagen började med strömavbrott och vinande vind där ute. Men inne hade vi mysigt med eld i vedspisen och öppna spisen. Vattnet till kaffe och te kokades på vedspisen och stearinljuset fick lysa upp i köket så vi såg vad som stod i bladet. Så länge mannen läste bladet tittade jag igenom nyaste numret av Birka (K-affärens tidning) och hade högläsning för mannen. Det är en bra tidning med många recept och annat intressant. Men det roligaste att läsa är deras "månadens knep"! Den här månaden var det ett helt uppslag med knep, här kommer några som jag bara inte kan låta bli att berätta vidare:

Min fars julklappstipps från 1950-talet är med tanke på klimatfärändringen
aktuell igen: Av yllebyxor kan man göra en tröja till mor. Sprätta bara bort grenen
för att få en halsringning som kantas snyggt. Av det överblivna stycket tillverkar man en
pannlapp till mormor.

(Kan se mor med yllekalsongerna på med armarna i vädret :) och mormor med grytlapp från grenen...!)

Vill du bevara julblommorna längre? Spraya dem med silverglitter
avsett för håret så njuter du längre av blommorna.

Av en trasig tvättmaskinstrumma får du en fin utomhuslykta till gården.
Ta loss trumman, bestäm en lämplig plats för den och ställ en marschall inuti.
Lyktan ser stilig ut och brinner fint!

Se där - många fina och användbara tips! :)

Vi har haft något så ovanligt som en dag då hela familjen varit hemma, vilket inte händer så ofta nu för tiden! I morgon är det första advent och jag kom just nu på att adventsljusstaken är på vinden ännu... blir att klättra upp efter den ännu i kväll!

Ha det nu riktigt gott alla vänner och njut av adventstiden! Fundera på vad som egentligen är det viktigaste med den här tiden och TÄNK om det skulle vara JUST det här året som vi skulle börja leva efter det också...? Ja, jag pratar mest till mig själv, men kanske någon annan känner igen sig. För vi VET ju vad det viktigaste är, men hu så svårt det är att leva efter det! Men ta en dag i taget, be om hjälp att hålla fokus och inte falla in i alla onödiga måsten! Sätt hellre tid på att umgås med människor, nära och inte så nära! Tänk vad glad någon ensam människa skulle bli om vi plötsligt ringer på en kväll med pepparkakor i en påse och några timmar att prata bort!

Allt gott!

2 kommentarer:

Fru B sa...

Tipset med tvättmaskinstrumman tycker jag låter bra. Ser framför mig hur fint det lyser genom alla små hål.

Anonym sa...

Det där med grytlapp av en stjärtlapp" var ju häftigt!! Byxbenen på armarna skulle väl gå.... Ja,vem skulle tänka så i våra dagar?!
Hoppas ni får en fin 1-advent!
Mamma