onsdag 19 oktober 2011

Afternoon tea

En klassiker som aldrig slår fel - SCONES!
Gör så här:


8 dl vetemjöl blandas med
4 tsk bakpulver











tillsätt 1 tsk salt och rör ihop de torra ingredienserna











finfördela 100 g margarin/smör i mjölet med en kniv











finfördela sen smöret med handkraft








blanda i 4 dl mjölk/surmjölk












Sen kommer det kladdiga...

Forma fyra runda kakor som delas med en kniv i fyra delar, eller gör som jag:
Baka ut till små runda scones, ca 16 st
Mjöla händerna så går det lättare att forma dem






Grädda i 225°c i 10 min eller tills de blir gyllenbruna











Avnjutes med fördel med smör och om man har lemon curd alternativt marmelad och så givetvis en kopp gott TE!


...kan avnjutas ensam med en god bok som sällskap men jag föredrar goda vänner! Den här klassikern tar jag nu och då till när vi får vänner på besök och kanske inte har så mycket annat att bjuda på, men det brukar vara ett uppskattat alternativ!


Good afternoon dear friends!

5 kommentarer:

adina sa...

Håller helt med dig!
(men för mig blir det mina "berömda" semlor... )

Hoppas det är bra med dig. Jag blev lite oroad här om dagen. Önskar dig allt gott och alla krafter du kan få! Kram - Gunilla

Anonym sa...

Mmm...känner doften! Det är ju så gott! Och fina stämningsfulla bilder oxå :) Kram och tack för ikväll! Michaela

Anonym sa...

Bakat dom i dag ! Tack för receptet!Gott med kaffe också!
Ma

Monika sa...

Gunilla: Jag tar en dag i taget och inser att det tar tid att återfå krafterna när man väl tillåter tröttheten komma fram... Tack för omtanken!
Michaela: Tack själv - och förlåt för att du får ta mycket av mina funderingar dessa dagar!
Mamma: De passar säkert bra till kaffe också, minns när vi var i London du och jag och tog afternoon tea!
Kram på er alla!

Anonym sa...

Scones är det bästa hembakta man kan göra! Varma, så smöret smälter, med lite marmelad och en skiva ost!!