torsdag 6 december 2012

Lucka 6


Självständighetsdag! 95 år sedan Finland blev ett självständigt land. Här firar vi med två ljus i fönstret, pepparkaksbak och bal på slottet (på tv), precis som många andra. Skönt med en ledig dag mitt i veckan. Jag började bakandet igår redan med att baka mammas limpor och mormors russinkaka. Pepparkaksdegen bakas enligt ett recept ur min fina bok "Receptsamling". Boken är till utförandet väldigt spartansk men innehållet är beprövade recept nedskrivna av lärare vid St Görans gymnasium. Jag gick själv där i gymnasiet och köpte boken då. Pepparkakorna blir tunna och goda, precis som jag vill ha dem. Här kommer receptet:

150 g smör eller margarin
150 g socker (1 3/4 dl)
1 1/2 dl sirap
1/2 msk malen ingefära
1/2 msk malen kanel
1/2 msk malda nejlikor
1 ägg
1 msk bikarbonat
1 msk vatten
450-500 g vetemjöl (7-8 dl)

Värm smör, socker och sirap. Häll upp det i en skål och tillsätt kryddorna. Vispa upp ägget och rör ner det i blandningen. Blanda bikarbonat och vatten och tillsätt det. Arbeta in mjölet i degen men spara ca. 1 dl till utbakningen. Täck över degen och låt den gärna stå ca. 1 dygn på svalt ställe. Kavla ut den tunt. Grädda kakorna i 175° ugn.

God självständighetsdag!

Inga kommentarer: