onsdag 8 april 2015

Tillbaka till landet

Min varmbänk. Den har stått och "brunnit" ett par veckor nu. Speciellt varmt är det ändå inte i den. Jorden är 11-13°c och om jag jämför med jorden på marken som är 5°c så är det ändå en ganska stor skillnad. Med lite sol på nu så tror jag temperaturen stiger ännu mer. Ovanpå dyngan och halmen lade jag en återanvänd fiberduk och sen några säckar trädgårdsmylla. Nu har jag sått: sallad, morötter, mangold, rädisor, ruccola, dill och så dristade jag mig till att plantera ut min uppdrivna persilja och några plantor busktomater. Tomaterna är jag illa rädd att inte klarar det men jag har flera plantor och det blev lite trångt i fönstret så jag gör ett försök. Idag blåser det häftigt men plantorna har nog varmt och soligt i lä under fönstren. Till natten ska jag kasta en gammal matta över fönstren för att hålla kvar värmen så länge som möjligt under de kyliga nattimmarna. Blir intressant att se om vi kan skörda morötter och sallad tidigare i sommar nu! 



Hönsen har det bra, tror jag... De äter och dricker. Sover och värper 2 ägg per dag. Men de ser så "ruggiga" ut. De tappar fjädrar och ser allt annat än vackra ut just nu. Vet inte om det är så att de ruggar eller om det är en reaktion beroende på ändrade levnadsförhållanden? Någon som vet? Men så länge de kacklar, äter och värper kan det kanske inte vara någon större fara? 


Det var dagens rapport från livet på landet! :)

Inga kommentarer: