tisdag 3 februari 2009

Jag blir så glad när du skrattar!

Stoj och bus, pyjamasen ska på, tänderna är borstade och nu är det dags att gå i säng. Vi busar och skrattar en stund i sängen, plötsligt ser hon på mig med sina blå ögon och säger: "mamma jag blir så glad när du skrattar!" Glädjen känns ända in i hjärtat.

Vi kryper båda under det rosa täcket och tar fram boken hon valt för kvällen. Vi läser och funderar på vad vi ska plantera tillsammans i vår. Boken tar slut och vi flätar ihop våra händer och ber "Gud som haver", tittar ut på den mörka himlen som i kväll pryds med en halv måne. Vi säger god natt och släcker lampan.

Hon vänder ryggen åt mig men säger: "du får gärna ligga kvar en stund, det är så mysigt". Det tycker jag också, så jag gör det. Efter en stund andas hon tungt, hon har somnat. Jag kryper försiktigt ut från sängen och stoppar om henne, kysser henne på håret och går ut och lämnar dörren på glänt.

Det är nåd att få vara en del av hennes liv.

Inga kommentarer: