onsdag 11 februari 2009

Kom, var Mitt ljus!

"Om jag någonsin blir ett helgon kommer jag säkerligen att bli ett 'mörkrets' helgon. Jag kommer alltid att vara borta från himlen - för att tända ljuset för dem som vandrar i mörker på jorden".

Orden är Moder Teresas och jag hittar dem i en bok som damp ner i postlådan här om dagen. Jag har hört och läst en del om moder Teresa tidigare, men den här boken, som är en postum självbiografi, ger en bild av en otrolig kvinna. Inte en kvinna som allt är enkelt för, hon brottas med ett stort mörker - en känsla av att Gud har övergivit henne. Men hon väljer att tolka det som sitt sätt att bära Jesu lidande på, så som han upplevde sig övergiven på korset. Jag har inte ännu läst så mycket i boken men kan inte låta bli att fascineras över henne. Tänk att vara så övertygad om sin kallelse att allt annat är oväsentligt! Att kallelsen sedan tog henne till Indien och Calcutta för att jobba med de fattigaste av fattiga är intressant, men det är nog hennes personlighet som är mest fascinerande. Styrka i svagheten personifierad!

Inga kommentarer: