fredag 20 mars 2015

Ensam är jag en del men tillsammans blir jag hel


Inlindad i en varm filt låter jag våren drabba mig. Fåglarna kvittar, solen skiner och livet känns bra. Sitter på bänken framför huset och njuter. Ändå är mitt liv på inget sätt perfekt. Det finns dagar och stunder som är svåra och tunga, men det finns också dagar som känns bra och då det är enkelt att leva. Med tiden blir jag mer övertygad om att ord som "räcka till", "förverkliga sig själv", "få ihop livspusslet" och "leva sin dröm" bara är till för att skapa onödig stress. För hur vi än jagar så kommer  livet aldrig blir perfekt. Vi kan hitta stunder som ger oss en glimt av det perfekta, en glimt av himlen. Men i övrigt så är våra liv bristfälliga och ska så vara. Och jag menar faktiskt det. Det är inte så att det är fel på något om det inte är fullkomligt. Det är precis som det ska vara. Vår strävan efter det fullkomliga skapar onödig ångest och stress. Att lära sig leva i det som inte blev som det var tänkt är utmaningen. Varför är det då så kan man undra. Jag tror det är så för att vi ska behöva varandra. Om vi skulle klara oss själva och allt skulle vara perfekt har vi inte behov av någon annan och vi skulle bli individer som är oss själva nog. Så om du idag känner att du inte räckt till eller att det inte blev som du tänkt. Tänk då att det är precis som det ska vara. Ta hjälp av dina nära och kära, berätta vad som tynger dig och be om hjälp. Vi vill gärna hjälpa andra men har svårt för att be om hjälp. Ge någon den förmånen att få hjälpa dig. Sen kan du få finnas där när någon annan behöver dig. Tillsammans kan vi bli hela men var för sig är vi bara delar. Det var dagens tanke från mig. 

SKÖN HELG!

Inga kommentarer: