måndag 23 mars 2015

Hönsmamma

Iiiii! Vi är med höns! Jag har funderat på det till och från en tid men så plötsligt fanns det höns att få så vi slog till. Jag rev ur vårt vedlider och fixade det till ett litet hönshus i lördags och på eftermiddagen kom fem lite yra hönor till oss. Eller yra kanske man inte kan kalla dem. De var mer förundrade och lite rädda. Men nu har vi haft dem i två dygn och det går bra! Jag går ut flera gånger om dagen och talar med dem så de ska vänja sig vid mig. De har också börjat tala med mej - kackla lite försynt så där. De får ännu bara vara inomhus för att anpassas till sin nya miljö. Så småningom ska de får komma ut också men jag ska nog bygga en inhägnad åt dem för att hålla rovdjuren borta. Men när jag själv är ute hoppas jag kunna ha hönsen ute med mig så de får spatsera fritt på gården. Lite Pettsson och Findus är det nog över vårt hönshus... :) Dottern tyckte vi skulle sy gardiner åt dem att ha framför sina värpbås - grönblommiga. Ägg har vi redan fått också, fyra om dagen. Så idag blev det bacon- och spenatomelett till middag. Nu kan jag med rätta kallas hönsmamma.



2 kommentarer:

adina sa...

Det där låter spännande!

Monika sa...

Ja, Gunilla! Det är spännande och intressant. Roligt att ha höns och hoppas de börjar trivas! Kram M