måndag 8 mars 2010

Själens pilgrimsvandring


Min själ vandrar framåt längs livets väg,
ibland springer den fram i ren glädje,
ibland är stegen tunga och den måste vila sig en stund.
Den inre pilgrimsvandringen är den verkliga vandringen.
De yttre betingelserna varierar under livets gång
men själens rörelse är avgörande för hur mitt liv gestaltar sig.
Att leva helt och fullt - att låta själen uppleva, utmanas och utvecklas, gör att själens pilgrimsvandring fortsätter
tills den en gång når slutmålet för vandringen.

Vikten av att låta själen vandra uttrycker den Brasilianske biskopen Dom Helder Camara så bra i boken Tusen skäl att leva

När din lilla båt
har legat så länge
för ankar i hamnen
att du börjar få för dig
att den är ett hus,
när din lilla båt
börjar skjuta rötter
i gyttjan vid kajen,
då är det dags att styra ut!
Till varje pris måste du rädda
båtens seglarsjäl
och din egen pilgrimssjäl.

Den fina segelbåten är målad av min farmor Agnes, hon var en sann konstnärssjäl som inte stod stilla länge trots att hon inte reste speciellt mycket!

5 kommentarer:

Ingela sa...

Så vackert och tänkvärt Monika. Din farmor Agnes en skicklig konstnär. Visst är det härlig musik som Ingmar Johansson gör?
Var det kanske här jag hade hört det och därför lagt det på min blogg igår ;-) ... Kram Ingela

Har du kanske också sjungit i Kör med kompositören själv?

Monika sa...

Hej Ingela! Nej, jag har inte sjungit med honom men hörde honom live här på Humle-festivalen för några år sedan, då fick vi också en pratstund med honom! Tycker om många av hans texter och sånger!

Ingela sa...

Hej Monika hur är det med dig. Tittar in till dig om dagarna och snart väntar på något vilsamt och tänkvärt Kram Ingela

Anonym sa...

Hejsan,
Hamnade in här heltplötsligt! Vilken härlig sida du har. Jag föstod inget att det helt plötsligt började sjunga en av mina favorit sånger "jag är alltid på väg" för texten passade in i den sång jag själv spelade på datorn! Faktist lite roande!
Ha det så bra och må Gud bevare er.

Anonym sa...

Hej! Halkade in här på din blogg och vill tacka för all vishet och uppmuntran du delar med dig. Blir rörd av det du skriver, du mjukar upp mitt hjärta.

Må Gud fortsätta välsigna dig!

Karin