fredag 2 december 2011

Lucka 2 - en gitarr


"- Mamma mamma, hör på det här..." säger dottern och hoppar upp i vår säng. Vi är på väg i säng men som vanligt hittar barnen på allt möjligt roligt just innan de ska gå och lägga sig. Storerbror har just lärt henne några ackord på den nya gitarren hon fått för att hon sålt jultidningar. Hon sätter sig med benen i kors på sängen och spelar ackorden för mig. Glädjen att kunna spela går inte att ta miste på. Kan man tre ackord kan man spela flera sånger. Vi sitter en stund och hon sjunger och spelar lite för mig. Nöjd går hon sen till sängs.

Jag minns när jag själv lärde mig mina första ackord. Det var min "fostermoster" Mary som lärde mig dem. Hon var fosterbarn hos min mormor och morfar. En sommar när vi var där så visade hon mig ackorden D, A och G och sen kunde jag spela enkla visor. Lite fler ackord har jag sen lärt mig. Det är inte så ofta jag tar till gitarren nu men jag är glad att jag ännu kan spela lite.

Idag på morgonen, när övriga familjen åkt iväg, lånar jag dotterns gitarr. Plockar fram en sångbok och med enkla ackord spelar jag:

Din trofasta kärlek aldrig oss lämnar.
Din barmhärtighet, den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon, ny varje morgon.
Stor är din trofasthet, min Gud,
stor är din trofasthet.

Man klarar sig med D, A, G men kan man också ta F#m och Bm så blir det lite bättre!

Ha en bra DAG!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Gitarren är en välsignelse, det har jag fått lära mig!
Ha det så bra du kan och njut av tiden du har....
Kram/Gunilla

Anonym sa...

Trevligt att följa din adventsblogg. Ha de fint! //Birgitta i Växjö

monica sa...

Härligt med en lucka/dag. Låter som ni fick en härlig kvällsstund, de e fantastiska barnen:) Ha en riktigt bra adventstid!