söndag 1 mars 2009

Ingegärd och Agnes

Två starka kvinnor som betytt mycket för mig. Lika varandra men ändå olika. En ordningsam, den andra mer bohem där exakt ordning var sekundärt. Den ena gladast när hon fick vara hemmavid, den andra ville gärna resa och se sig omkring. Men båda två kreativa mitt i allt vardagsslit. Det fanns alltid tid för att skapa, om inte de stora projekten så i det lilla. Och det fanns alltid tid att ta med mig i skapandet, de delade villigt med sig av det de kunde och jag har dem båda att tacka för min lust att skapa. Virka, sy, brodera, läderarbete, porslinsmålning, oljemålning, vävning, linodling, linberedning, spinna ull och lin - listan på vad de introducerade mig i kan göras lång! Det var inte det perfekta resultatet som var målet, utan glädjen i att ha skapat något själv och bäst av allt var om det material som användes var något som återanvänts! Mitt sommarlov blev aldrig tråkigt i deras närvaro. Jag fick även ta emot en del av deras egna alster och de gläder mig nu när de båda sedan flera år tillbaka är borta. Tanken på det arbete och den skaparglädje som ligger bakom gåvan värmer ännu. Saknar dem båda ofta, skulle gärna vilja berätta om mina projekt för dem, men kanske de ser och ler?

Inga kommentarer: