tisdag 3 mars 2009

Min starka syster!


Jag har en syster som påminner mig mycket om Pippi Långstrump!

Hon var alltid den starkaste av oss två, trots att hon är några år yngre än vad jag är. Att ge sig i närkamp med henne var ingen bra idé - den kampen förlorade jag alltid! Hon var också lika påhittig som Pippi, ingen av oss andra systrar slog henne i att berätta historier. Hon hade alltid något roligt att berätta om vid matbordet, något spännande hon varit med om under dagen - hur mycket som var sant visste vi aldrig, men det hade ingen betydelse!

Hon var prickig på näsan på sommaren, precis som Pippi, och trivdes precis som henne också bäst utomhus och till havs. Envis och finurlig var hon också - var det någon som kom på roliga ord och uttryck i familjen så var det hon! Jag var väl lite som Annika som stod och tittade på med stora ögon, men hon var en bra kompis att ha med när man flyttade ofta som vi gjorde, eller på våra långa båtresor till Finland. Pippi-dragen har kanske jämnats ut med åren, men nu och då ser man dem ännu - och det är bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, ha :-) Ja, man har sina roller. Nu ser jag Pippis struliga figur på bild och tänker på min fd chefs fru som fällde en kommentar om min klädsel på kontoret förra året. "Måste du se ut som en obäddad säng ..." med hänvisning till mina ostrykna skjortor. Hon är själv urformen för elegans och hade den dagen smårutig ullbyxor med matchande väst och vit t-shirt under, smal och lång. Jag satt mitt i jobb och kom inte på någon respons. Det tog mig två timmar och en lunch att hitta svaret. "Du Måns Zelmerlöw ringde och ville ha tillbaka sina scenkläder"... Jag var snabbare förr. Tilläggas ska att hon och jag är mycket goda vänner, vilket förutsätts för en sådan kommentar, vi umgås fortfarande med stort utbyte. Och jag finner fortfarande visst nöje att köra min egen stil - inte alla dar - men ibland :-)
Sedan tror jag om man drar det vidare att med åren vill nog de flesta vara Annika med fin rosett i håret och ordnad familj och inte stå för underhållningen. Men vissa attribut kan man ju både välja och tycka om att ha kvar!