onsdag 17 december 2014

Lucka 17 - hemmamamma


Oj vad jag njuter av att vara hemmamamma. Idag har jag fått koka kaffe till mannen som hann in en sväng innan han åkte vidare till nästa jobb. Sen fick jag ta emot dottern som kom hem från skolan, höra hur hon haft det. På dagen har jag hunnit njuta av det enormt vackra vädret ute - snö, sol och dimma. Familjen njuter också av att jag är hemma, vilket i sin tur gör mig glad att de är glada. Känner inte alls att jag är i någon kvinnofälla fast jag är hemma och tar hand om hus och hem. Fällan är väl när man ska jobba heltid OCH hinna med hus och hem? Sen måste alla familjer lösa det som det passar dem bäst. Min erfarenhet är ändå att det blir billigare* att någon i familjen är hemma på heltid eller deltid. Jag hinner planera våra inköp bättre, kan göra mat från grunden som blir både billigare och nyttigare. Sen vet jag att det är en annan sak om jag skulle bli hemma helt, utan att vara alterneringsledig. Men det kan löna sig att faktiskt räkna på hur mycket man tjänar på att jobba respektive vara hemma, och ta med alla komponenter - inte bara pengarna. Sen vill inte alla vara hemma och det är tur att vi får välja själva. Lite tabu har det nog varit att prata om att man trivs att vara hemmamamma. Men nu är jag så gammal att jag vågar säga det... :)

*ja, inte helhetsmässigt billigare men inköpen blir mer kontrollerade och planerade...

Inga kommentarer: